Nová pedagogika

 

Robot učí děti

Netřeba snad odkazovat na výzkumy vědců na hřišti kognitivních věd o tom, že co čteme si nepamatujeme, co slyšíme nepamatujeme si méně a co vidíme nepamatujem si nejméně. Je hřích ostuda a smutek, že v roce 2017 učí nás stejně jako učili naše rodiče. Jak je možné že jeden pedagog učí třicet rozdílných duší stejným věcem stejným tempem…. věřte nebo ne ale operační systém to udělá líp a stahaným a špatně placeným učitelům konečně zbude čas na to z očí do očí se dětí ptát a nejen diktovat osnovy čímž je jen zbaví motivace. Namísto zvědavosti podnítí v nás touhu jít za školu na pivo…  a přitom je tak krásné vědět víc a rozumět lépe… Po každém zkouškovém jsem doufal, že školu co nejdelší dobu neuvidim… a mají to tak všichni s kterými se stýkám. Škola by dnes přitom neměla být místem s informacemi, protože ty jsou dnes všechny na internetu. Daleko spíš by měla lidem dávát motivaci a důvody proč je lepší některým věcem rozumět. Netlačit to do lidí, ale jen tak jim to předkládat. Protože jinak pár procent skončí s učením v šestadvaceti a drtivá většina v osmnácti. A člověk by se měl přitom učit celej život. Naučit se učit tak, aby ho to bavilo. Aby i po škole si někdy otevřel učenou knihu. Syčáci školáci stejnak celé hodiny koukají do smartphonů… tak jim tam alespoň nainstalujte něco, co jim něco dá…

Solo learn – nejlepší appka na naučení se programování. Jazyky jako html, css, php, javascript, ruby, python

Khan academy  – matematika, biologie, chemie…

Studying painting – výtvarné umění

Functional ear trainer – pomůcka pro muzikanty (naučit se rozpoznat o jaký tón ve stupnici jde)

Wikiki – královna aneb Diderot by valil oči. Mobilní apka ještě přehlednější a rychlejší a hezčí ….

Duolingo – naučte se jazyk

Anatomy learning – naučte se z čeho jste

Psychologické pojmy – od Kirila Sidorova – minimalistická apka, která není o ničem jiném, než že propojí několik článků z wikipedie do jednoho celku… udělal i další jako například Algoritmy, Chemické procesy, Biologické tkáně atd…

 

Krásně animovaně o daném problému tady

 

Aneb o tom, jaký je rozdíl mezi myšlením konvergentním, a myšlením divergentním, proč současný systém divergentní myšlení – nutnou součást kreativity – již od školky spíše potlačuje, a o tom, proč tolik školáků v amerike musí žrát ritalin a podobný drogy.

A budoucnost pedagogiky….?

Bude to lepší a lepší, lehčí a lehčí, zábavnější a zábavnější.

Nevím, jestli mě to naštvalo, a nebo mi to udělalo radost, ale třeba tady 3Blue one Brown, jsem se naučil lineární algebru během dvou hodin (blbý je, že ze školy jsem jí nerozuměl ani po dvou semestrech). Co člověk vidí, to si může osvojit. Pokud si chci s nějakou podobnou matematikou hrát, použiju Desmos… vše vidím před sebou. V tomto případě Fourierovu řadu. Když změním jakýkoliv parametr, hned vidím co se s výsledkem stalo a proto můžu pochopit, jakou hrají jednotlivé parametry úlohu a proč vypadají právě takhle. Namísto debat zda lidem nutit matiku jako povinnou či ne, možná ji konečně začít učit úplně jinak. Elektřina na ČVUT? Katastrofa. Kdyby páni profesoři raději nám dali Circuit Lab a pomáhali nám si hrát, bástlil bych si jak by to šlo.

Desmos
Desmos
Circuit Lab
Circuit Lab

Není čas ztrácet čas v téhle době. Nejvíc toho nejcenějšího času nezabere se něco naučit, ale zjistit co se naučit. Docela jsem si zamiloval Learn in 3 minutes urychlené úvody do problematiky, které s tímto můžou současným studentům pomoct.

Můj nejvíc nejoblíbenější ja asi

Najdete jich ale daleko víc

School of Life

Ted-Ed

Další video o historii

Hezké a moderní animace určitě udělají proces učení v očích dětí mnohem zábavnější. To že učitel cítí touhu učit se a dozvídat se nové informace, ho nesmí oklamat v tom, že to chce i dítě, které chce prostě zábavu (skrze kterou se chce o tomto světě něco dozvědět). Pro vyrostlé děti – na vysokých školách – je pro obtížnost daného studia nutné zajít ještě o trochu dál. Pomoc nám může třeba VR

Virtuální realita a nová pedagogika ruku v ruce kráčí vstříc světlejším zítřkům

 

Na vysoké škole už občas nechybí motivace (pokud si ji student našel jinde než ve škole), kardinálně však chybí studijní materiály. Ztrácíme čas hledáním, porovnáváním. Profesoři na ČVUT  mají mnohdy jako jediné studijní materiály ručně popsané notýsky, které stíhají stěží přepsat na tabuli, natož osvětlit. Sám jsem byl nucen vytvořit jeden výukový materiál na téma optimalizace (tedy odvození Pontrjaginova principu). Myslím že do všeobecné deklarace práv by mělo přibýt právo studentovo na studijní materiály zpracované adekvátně této době a jejím vizualizačním možnostem. Na ČVUT by měl být někdo, kdo je za to zodpovědný. Všichni učitelé si dělají za svůj čas své vlastní, takže výsledkem jsou stovky špatných materiálů. Všichni středoškolští učitelé by měli používat pomůcky, které dělal na to vyčleněný tým od MŠMT. Všechno se dělá paralelně. Na ČVUT vám nikdo nedá materiál pocházející z VUT, byť by byl mnohonásobně lepší. Výsledek je ten, že si děláme puzzle materiály sami a dáváme je na portály jako je strojař. Učitelé by měli převzít iniciativu a strojaře udělat sami, kde materiály nekonečně doplňují a plní těmi nejlepšími odkazy.

Alternativní pedagogická schémata jako mimo jiné montessori (přesto, že kritika je určitě oprávněná (to aby v budoucnu byla ještě lépe promyšlena)), ale především jiné, jejichž názvy jste zatím neměli možnost kde slyšet  musí časem hrát prim…

pa… věčný student

Špatná pedagogika

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna.